Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

2022/2023

Skoleudviklingssamtale for Ulstrup Skole 2022/23

Dato og deltagere: 16. januar 2023 – skolens ledelse, skolechef, faglig ressourceperson, sekretariatskonsulent for skoleområdet, mødeleder; skoleleder fra anden skole.

Formål med skoleudviklingssamtalen
Skoleudviklingssamtalen er obligatorisk jf. folkeskoleloven. Formålet med skoleudviklingssamtalen er at skabe rammen for en tillidsfuld og faglig dialog om udvikling af skolen, så eleverne får de bedst mulige rammer for faglig udvikling og trivsel. Møderne er en vigtig del af den løbende kvalitetsudvikling med henblik på at udvikle og forbedre udvalgte indsatsområder lokalt. Intentionen er at styrke den fælles viden og forståelse af udvalgte udfordringer og de indsatser, der iværksættes fremadrettet.

Skolens indsatsområder
På Ulstrup Skole arbejder vi ud fra værdierne: Fællesskab, Engagement og Åbenhed. Disse værdier skal være og er fundament for de målsætninger, vi som skole vælger at arbejde med. I 2022/2023 følger skolen desuden de kommunale fastlagte målsætninger i prioriteret rækkefølge:

•    Inkluderende fællesskaber
•    Læselyst og læseløft
•    Ude liv og bevægelse
Ud over de kommunale målsætninger har vi to lokale indsatsområder:
•    Udskolingsprofil
•    Udvikling af Teamsamarbejde
Desuden arbejder vi med
•    Nye veje til forbedringer
•    Morgendagens skole.

Inkluderende fællesskaber

På Ulstrup Skole arbejdes der med inkluderende fællesskaber – ud fra skolebestyrelsens princip om ”inklusion”. Vi arbejder ud fra den vision, at alle børn skal opleve at være en del af det sociale og faglige fællesskab. Alle børn skal føle sig inkluderet og opleve, at de er i positiv social, personlig og faglig udvikling gennem hele deres skoletid gennem læringsfællesskaber.
Arbejdet med inkluderende fællesskaber sker i det daglige arbejde i klasserne i alle fag.

For at understøtte arbejdet med inkluderende fællesskaber er der mulighed for, at hente vejledning/sparring fra PLC (pædagogisk lærings center) – efter skolens procedurer og efter udarbejdelse af indstillingsskema til PLC og handleplan.

For at understøtte arbejdet i klasserne er der bl.a. etableret mellemrumstilbuddet ”Huset”, hvor der i kortere eller længere perioder kan arbejdes intensivt med enkelte elever eller elevgrupper – hvor der arbejdes med både de sociale og faglige kompetencer. Personalet i huset arbejder både i selve huset men også i klasserne med enkelte elever, elevgrupper eller hele klasser. I kommende skoleår skal mellemrumstilbuddet videreudvikles og tilpasset skolens behov.

Desuden vil der på mellemtrinnet i skoleåret 2022/2023 være tilknyttet en inklusionsvejleder (som var tilknyttet indskolingen i skoleåret 2021/22) som har til opgave at give sparring og vejledning til klasseteamet. Inklusionsvejlederen vil være meget tæt på praksis og vil hjælpe med at skabe rammer, struktur, genkendelighed og ensrette de pædagogiske redskaber der bruges i klasserne, så der skabes en vertikal sammenhæng i arbejdet med inkluderende fællesskaber med stor opmærksomhed på overgange. Desuden vil vejlederen deltage i teammøder med henblik på vejledning set i relief til anbefalinger fra PPR og BUA, så anbefalingerne efterleves for den enkelte elev.

Ligeledes vil der gennem hele skoleåret være planlagt kompetenceudvikling for det pædagogiske personale oplæg, workshop m.m. til de pædagogiske temaeftermiddage. Desuden vil der være en  pædagogisk aften for både personale og skolebestyrelse, samt personale og bestyrelse fra Ulstrup Børnehus omhandlende inkluderende fællesskaber i forbindelse med ”Klar til læring” og de 7 kompetencer.

Vi har i skoleåret 2022/23 arbejdet med nedenstående indsatser i forbindelse med inkluderende fællesskaber på vores månedlige pædagogiske temaeftermiddage :
•    Kvalificering af skolen PLC (pædagogisk læringscentre) – herunder vejlederkorpset, VR og Makerspace
•    Skole/hjem samarbejde
•    Teamsamarbejde
•    Handleplaner
•    Overgange 

•    Indstillingsprocedure til PLC
•    Fravær
•    Ledelse tæt på
•    Fagdage
•    Læringssamtaler
•    Holddeling dansk
•    Klyngesamarbejde med Ulstrup Børnehus
•    Læsekonferencer for alle klasser
•    Fælles sprog
•    Mellemrumstilbuddet – Huset
•    Testplan
•    Kommunikation
•    Indsats om afkodningsvanskeligheder i dansk i indskolingen – 0.-3. årgang holddeling 3 lektioner om ugen
•    To-lærertimer i dansk og matematik fra 1.-9. klasse – 2. lektioner om ugen
•    læsebånd
•    læringssamtaler for alle klasser med fokus på dansk, matematik, trivsel og fravær.


Skoleudviklingssamtalen
På baggrund af ovenstående indsatser under overskriften inkluderende fællesskaber har vi valgt at bruge skoleudviklingssamtalen til refleksion over, hvordan vi arbejder med læringssamtalerne med skolens klasseteams. 
Vi har gennem de sidste tre år afholdt læringssamtaler på Ulstrup Skole med fokus på faglighed i dan/mat, trivsel og fravær for alle klasser på skolen.

Teamet afleverer inden samtalen et samlet datasæt for deres klasse, som vi drøfter til samtalen. Forud for samtalen drøfter ledelse og  PLC (vejledere) med udgangspunkt i datasættet, hvilken PLC- medarbejder som skal deltage i samtalen. 
Ledelsen er tovholder og mødeleder og der udarbejdes undervejs i samtalen et beslutningsreferat, som godkendes af teamet sidst i læringssamtalen. Her aftales der evt. indsatser omkring den enkelte elev, grupper af elever eller hele klassen. 
Vi har en oplevelse af, at de aftalte indsatser sættes i gang, men vi er nysgerrig på, hvor meget datasættet efterfølgende opdateres eller genbesøges efter endt læringssamtale. 
 

Derfor ønsker vi at være nysgerrige og undersøgende på, hvordan vi som ledelse kan være medvirkende til, at få personalet til at arbejde med datasættet imellem læringssamtalerne fra år til år og dermed hele tiden have fokus på den enkelte elev og hele klassens faglighed, trivsel og fravær.

Fokus til skoleudviklingssamtalen

Hvordan kan vi som ledelse kvalificere læringssamtalerne med det enkelte klasseteam, så teamet udvælger relevant data, som understøtter teamets læringsfokus. Hvordan sikrer vi at teamet efter læringssamtalen kan fastholde arbejdet med læringsfokus og data? 

Opfølgning

Handlinger i forlængelse af skoleudviklingssamtalen: 

Efter skoleudviklingssamtalen afholdt vi en pædagogisk temaeftermiddag med hele personalegruppen med henblik på at kvalificere læringssamtalerne. På baggrund af temaeftermiddagen ændrede vi dagsordenskabelonen til læringssamtalerne, så der er et læringsfokus for den enkelte klasse eller grupper af elever, der er dataunderstøttet. Læringscirklen danner ramme for dagsordensskabelonen til læringssamtalerne og hænger dermed sammen med det redskab, som bruges til teammøderne m.m. det er med til at styrke professionelle læringsfællesskaber omkring de enkelte klasser. 

Vi samler og anvender fortsat data i forhold til testresultater, fravær og trivsel, da det kan give et samlet overblik og billede af den enkelte klasse, således at vi kan lave målrettede indsatser. 

Vi har på baggrund af vores skoleudviklingssamtale 2022/23 udarbejdet en procesplan for udvikling af skolens læringssamtaler. 

Procesplanen er udarbejdet for de næste 3 skoleår, hvor der i skoleåret 2023/24 er placeret to læringssamtaler for alle klasser for at skabe et ”flow” i samtalerne. Desuden evalueres og kvalificeres læringssamtalerne løbende i skolens PU (pædagogisk-udvalg) og efterfølgende pædagogiske temaeftermiddage. Opfølgning på  læringsfokus fra læringssamtalerne  sker bl.a.i teammøderne, hvor ledelsen deltager løbende. 
 


Kommunal ramme for skoleudviklingssamtalen
Skolen har valgt at fokusere på Jokerblad – Læringssamtaler blandt nedenstående indsatser:

Figuren illustrer indsatsområder til skoleudviklingssamtalen.Områderne er Ledelse tæt på, Elevfravær, Læringsmiljøer, Professionelle læringsfællesskaber og Jokerblad
Kommunal ramme for skoleudviklingssamtalen (fortsat)
Skoleudviklingssamtalerne tilrettelægges og understøttes med udgangspunkt i læringscirklen. I praksis understøttes processen af forvaltningen gennem et skoleår.

Der afholdes:
•    Indledende dataworkshop
•    Læringssamtale mellem skoleledelse og forvaltning samt 
•    Afrundende opfølgningsworkshop
•    Notatet offentliggøres på skolens hjemmeside

Skolebestyrelsen inddrages før og efter. 

Figuren illustrer Læringscirklen med fokus i Afsæt - læringsfokus/problemstilling startende med Indsamling af data, analyse og refleksion, planlægning af tiltag/handlinger, afprøvning af tiltag/handlinger og indsamling af data, vurdering af tiltag/handlinger samt fokus på egen læring.

Nøgletalsoverblik

Figuren er taget fra https://uddannelsesstatistik.dk/Pages/Reports/1795.aspx
https://uddannelsesstatistik.dk/Pages/Reports/1795.aspx