Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

2023/2024

Skoleudviklingssamtale for Ulstrup Skole 2023/24

Dato og deltagere: 15. januar 2024 – skolens ledelse, skolechef, faglig ressourceperson, sekretariatskonsulent for skoleområdet, mødeleder; skoleleder fra anden skole.

Formål med skoleudviklingssamtalen

Skoleudviklingssamtalen er obligatorisk jf. folkeskoleloven. Formålet med skoleudviklingssamtalen er at skabe rammen for en tillidsfuld og faglig dialog om udvikling af skolen, så eleverne får de bedst mulige rammer for faglig udvikling og trivsel. Møderne er en vigtig del af den løbende kvalitetsudvikling med henblik på at udvikle og forbedre udvalgte indsatsområder lokalt. Intentionen er at styrke den fælles viden og forståelse af udvalgte udfordringer og de indsatser, der iværksættes fremadrettet.

 

Skolens indsatsområder

På Ulstrup Skole arbejder vi ud fra værdierne: Fællesskab, Engagement og Åbenhed. Disse værdier skal være og er fundament for de målsætninger, vi som skole vælger at arbejde med. I 2023/2024 følger skolen desuden de kommunale fastlagte målsætninger i prioriteret rækkefølge:

  • Inkluderende fællesskaber
  • Læselyst og læseløft
  • Ude liv og bevægelse

Ud over de kommunale målsætninger har vi to lokale indsatsområder:

  • Udvikling af Teamsamarbejde – professionelle læringsfællesskaber
  • Profil Ulstrup Skole- skolens visioner og værdigrundlag

Desuden arbejder vi med

  • Nye veje til forbedringer
  • Makerspace (kreativ læringszone, hvor der arbejdes kollaborativt med idé udvikling og designtænkning)

 

Inkluderende fællesskaber

På Ulstrup Skole arbejdes der med inkluderende fællesskaber – ud fra skolebestyrelsens princip om ”inklusion”. Vi arbejder ud fra den vision, at alle børn skal opleve at være en del af det sociale og faglige fællesskab. Alle børn skal føle sig inkluderet og opleve, at de er i positiv social, personlig og faglig udvikling gennem hele deres skoletid gennem læringsfællesskaber.

Arbejdet med inkluderende fællesskaber sker i det daglige arbejde i klasserne i alle fag.

For at understøtte arbejdet med inkluderende fællesskaber er der mulighed for, at hente vejledning/sparring fra PLC (pædagogisk lærings center) – efter skolens procedurer og efter udarbejdelse af indstillingsskema til PLC og handleplan.

For at understøtte arbejdet i klasserne er der bl.a. etableret mellemrumstilbuddet ”Huset”, hvor der i kortere eller længere perioder kan arbejdes intensivt med enkelte elever eller elevgrupper. Der arbejdes med både de sociale og faglige kompetencer. Personalet i huset arbejder både i selve Huset men også i klasserne med enkelte elever, elevgrupper eller hele klasser. I kommende skoleår skal mellemrumstilbuddet videreudvikles og tilpasset skolens behov.

Skolens inklusionsvejledere har ligeledes været tæt på praksis og har givet vejledning til alle teams i forhold til at skabe rammer, struktur, genkendelighed og ensrette de pædagogiske redskaber der bruges i klasserne, så der skabes en vertikal sammenhæng i arbejdet med inkluderende fællesskaber med stor opmærksomhed på overgange.

Ligeledes vil der gennem hele skoleåret være planlagt kompetenceudvikling for det pædagogiske personale oplæg, workshop m.m. til de pædagogiske temaeftermiddage.

Skolen har afsat rigtig mange ressourcer til holddeling, to-lærertimer, PLC-timer(vejledere fra Pædagogiske læringscenter ex. Læsevejledertimer, AKT-timer(adfærd, kontakt og trivsel), matematikvejledertimer) og støttetimer til enkelte elever/klasser.

Her har vi en forventning om, at de mange ressourcer Ulstrup Skole pt har i form af støttetimer, mellemform, holddeling, PLC-vejledere afspejles i indsatserne med at fremme alle elevers læring, trivsel og mindske elevfraværet.

Vi har i skoleåret 2023/24 arbejdet med nedenstående indsatser i forbindelse med inkluderende fællesskaber på vores månedlige pædagogiske temaeftermiddage:

  • To-lærertimer i dansk og matematik fra 0.-9. klasse
  • Udnyttelses og kvalificering af skolens mange ressourcetimer
  • Kvalificering af skolen PLC (pædagogisk læringscentre) – herunder vejlederkorpset og Makerspace
  • Professionelle læringsfællesskaber
  • Handleplaner
  • Læsekonferencer for alle klasser
  • Læringssamtaler for alle klasser med fokus på dansk, matematik, trivsel og fravær.

 

Skoleudviklingssamtalen

På baggrund af ovenstående indsatser under overskriften inkluderende fællesskaber har vi valgt at reflektere over, om vi opnår den ønskede effekt set i relief til de mange ressourcetimer der er prioriteret på alle klassetrin med fokus på at øge læring, trivsel og faglig progression hos alle skolens elever.

Vi valgte at arbejde ud fra nedenstående problemstilling:

Hvordan kvalificerer vi brugen af skolens ressourcetimer -således der opnås faglig progression og trivsel og fremmøde hos alle skolens elever? Hvordan kan vi som ledelse understøtte personalet i at løfte inklusionsopgaven set i relief til anvendelse af ressourcerne – bruger vi ressourcerne rigtigt?

 

Opfølgning

Handlinger i forlængelse af skoleudviklingssamtalen:

For at understøtte personalet i at løfte inklusionsopgaven set i relief til anvendelsen af de mange ressourcer, er der planlagt pædagogiske temaeftermiddage hen over foråret og det kommende skoleår med fokus på kvalitet og effekten af ressourcetimerne.

Der vil være fokus på:

  • kollektiv mestring – tolærerrollen (aktivere ekstra ressource i undervisningen)
  • co-teaching
  • pædagogiske redskaber til at klarlægge indsatser, behov, aftaler m.m. i de enkelte klasser, årgange, afdelinger

De pædagogiske temaeftermiddage planlægges i samarbejde med vejleder fra specialpædagogisk team, PPR og skolens pædagogiske udvalg.

Eftermiddagene vil være en blanding af pædagogiske oplæg og arbejde i teams med henblik på, at lave prøvehandlinger med tid til forberedelse, refleksion og evaluering af prøvehandlingerne

 

Kommunal ramme for skoleudviklingssamtalen

Skolen har valgt at fokusere på professionelle læringsfællesskaber blandt nedenstående indsatser:

Figur som illustrerer Ledelse tæt på, Professionelle læringsfællesskaber, Jokerblad, Læringsmiljøer og Elevfravær

 

Kommunal ramme for skoleudviklingssamtalen (fortsat)

Skoleudviklingssamtalerne tilrettelægges og understøttes med udgangspunkt i læringscirklen. I praksis understøttes processen af forvaltningen gennem et skoleår. 

Der afholdes:

  • Indledende dataworkshop
  • Læringssamtale mellem skoleledelse og forvaltning samt
  • Afrundende opfølgningsworkshop
  • Notatet offentliggøres på skolens hjemmeside

Skolebestyrelsen inddrages før og efter. 

Figur som illustrer Læringscirklen som tager afsæt i læringsfokus/problemstilling. Cirklen består af; Indsamling af data, analyse og refleksion, planlægning af tiltag /handlinger, afprøvning af tiltag/handlinger og indsamling af data, Vurdering af tiltag/handlinger samt fokus på egen læring

 

Nøgletalsoverblik

Billede af nøgletalene for Ulstrup Skole. Nøgletallene findes også på  https://uddannelsesstatistik.dk/Pages/Topics/12.aspx

Link til uddybende evalueringsdata om skolen